woensdag 28 september 2016

Herfst Capsule Wardrobe 2016 (deel 1)

De laatste jaren hoor je steeds meer en vaker over de capsule wardrobe. Een kleine selectie zorgvuldig uitgekozen kledingstukken die allemaal bij elkaar passen, zodat je nooit meer dat 'ik heb niks om aan te trekken' gevoel hebt. Voorbeelden zijn Project 333 en The 10-item wardrobe.

Ik heb al een paar jaar een capsule wardrobe. In het begin deed ik het volgens de regels van Project 333, 33 kledingstukken voor 3 maanden en daarna wisselen. In Project 333 is het de bedoeling dat je ook jassen, schoenen en accessoires meetelt. Ik deed dat niet. Accessoires gebruik ik toch al niet veel, dus die liet ik buiten beschouwing.

Op dit moment gebruik ik losjes de methode van Light by Coco. Zij is een Nederlandse die op dit moment in San Francisco woont en al jaren een minimalistisch, licht leven leidt. Haar methode is de 5-4-3-2-1 methode. De bedoeling is dat je 5 tops kiest die je zo kan dragen, zonder iets eronder. Dan 4 jassen of vesten of iets dergelijks, waar dus wel wat onder moet. Dan 3 broeken of rokken, 2 paar schoenen en 1 extra stuk. Dat extra stuk kan bijvoorbeeld een jurkje zijn of een mooie top die je alleen bij speciale gelegenheden draagt. Dit is het absolute minimum, het zou genoeg moeten zijn. Dat klopt, alleen heb ik meer leuke kleding dan dat, dus ik verdubbel het meestal. Op deze manier heb ik wel al mijn leuke, voor het huidige seizoen geschikte kleding in mijn kast, zonder dat ik het overzicht kwijtraak.

Omdat het nog zo lang zomer is gebleven in Nederland, hangen mijn zomerkleren nog in de kast. Er is wel een en ander bijgekomen nadat ik mijn originele zomer capsule had gemaakt, omdat het niet zulk lekker weer was. Maar nu is toch de tijd gekomen om de zomerkleding op te bergen en de capsule voor de herfst samen te gaan stellen.

Het hanggedeelte van mijn kledingkast is het deel waar eigenlijk al mijn dagelijkse kleding hangt. Ik heb weinig ruimte, maar het is wel genoeg. In de lades onder het hanggedeelte liggen spullen als ondergoed, sokken, pyjama's en badkleding. Het andere hanggedeelte is van mijn man. Op een van de legplanken ligt mijn sportkleding en de tas die ik altijd meeneem naar de sportschool. Ook is er een plank met winterschoenen, die nu dus niet beneden staan. Straks wissel ik de schoenen om en komen de zomerschoenen boven in de kast. Mijn man heeft ook twee planken en op de bodem ligt ons winterdekbed.



In de herfst en winter draag ik meestal niet zoveel kleur. In de lente en zomer is dat wat meer. Ik begin dus met alles wat zwart en grijs is uit mijn kleding te halen en te kijken of het geschikt is voor komende herfst. Ook kies ik bijvoorbeeld wat donkerblauw of donkergroen. Daarna kijk ik naar de hoeveelheid kleding die ik dan heb uitgezocht en als het te weinig is doe ik er wat kleuriger kledingstukken bij, is het teveel dan maak ik een selectie.

Op de bodem van mijn hanggedeelte ligt ook een stapeltje kleding. Dit is kleding die ik in eerste instantie in mijn capsule wardrobe had gedaan, maar waarvan ik intussen heb besloten dat het weg kan. Dat kan verschillende redenen hebben. Wat kapot is en niet meer valt te repareren komt niet op de stapel. Dat gaat direct weg. Hetzelfde geldt voor kledingstukken waar een vlek in zit die ik er niet meer uit krijg. Maar kleding die nog goed is, maar die mij bijvoorbeeld niet meer past of die ik niet meer leuk vind, die gaat op de stapel. Aan het eind van het seizoen geef ik die kleding dan weg. Soms aan een bekende, of soms gewoon aan de kringloop of een goed doel. Op deze manier heb je geen kans meer dat je kleding opbergt voor het volgende jaar, die je eigenlijk toch niet meer gaat dragen.

Eigenijk was het de bedoeling dat ik in dit artikel ook mijn herfstcapsule zou laten zien, maar dan wordt het artikel veel te lang. Ik zal in de volgende blogpost uitgebreid laten zien wat ik heb gekozen voor de komende herfst en waarom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten