maandag 3 oktober 2016

Huisdieren en hun spullen

Als je een huisdier hebt ben je geen minimalist. Weleens gehoord? Ik wel! Ik ben het er alleen helemaal niet mee eens.

Huisdieren hebben spullen nodig en als je dat huisdier niet zou hebben, dan had je ook die spullen niet nodig. Maar ben je dan geen minimalist als je een huisdier hebt? Volgens mij gaat het er in dit soort situaties om wat het je brengt. En nergens anders om.

Ik heb een Dalmatiër, hij heet Harley (ja, van Davidson, mocht je het je afvragen). En Harley heeft inderdaad wel wat spullen. Totdat Harley ongeveer een jaar was, brak ik dagelijks meerdere keren bijna mijn nek. Ik struikelde over kleedjes, speelgoed, botten en soms over Harley zelf. Ik had het gevoel dat ik de hele dag zijn troep achter hem aan het opruimen was. Hij had zelfs een eigen speelgoedmand!

Tot ik me realiseerde dat de meeste speeltjes eigenlijk kapot waren en de kleedjes alleen maar werden gebruikt om te verslepen en ergens neer te leggen waar ze eerst niet lagen. Niet om op te slapen, welnee, ben je gek! Dat doet een hond toch niet op zo'n lekker vetbed? Nee, slapen deed hij op de bank.

Tijd om de spullen van Harley te gaan minimaliseren. Alle kleedjes gingen in de was. De grote bench werd voor een habbekrats verkocht en alle kapotte speeltjes gingen in de vuilnisbak. De schone kleedjes gingen bij de kampeerspullen. Harley valt af als we kamperen, omdat het 's nachts vaak nog wat koud is. De kleedjes leggen we nu dus in de kleine campingbench en we draperen ze er overheen. Zo ligt 'ie 's nachts lekker warm en tochtvrij en valt hij in de vakantie niet meer af. Dat we hem tijdens kampeervakanties wat meer eten geven zal ook wel helpen denk ik.

Maar goed. Toen kwam er een nieuwe bank (van de kringloop) en we wilden Harley afleren om erop te slapen. Dat lukte! En nu slaapt hij heerlijk in zijn eigen mand, zonder extra kleedjes. Natuurlijk heeft hij ook nog wel speelgoed. De afgeknipte pijp van een spijkerbroek, waar ik een knoop in heb gelegd, voldoet prima. De spijkerbroeken die ik daarvoor gebruik zijn natuurlijk versleten exemplaren en zo hebben ze nog nut. Zo'n speeltje gaat toch echt wel een maand of zes mee, terwijl ik bij gekochte speeltjes blij ben met zes weken (en soms lukt zes uur niet eens).

Wat heeft onze hond nu dan eigenlijk aan spullen? Voor het dagelijks leven niet zoveel. Een mand, een spijkerbroekspeeltje en een hertegewei om aan de knagen. Verder een standaard met een water- en voerbak, een korte riem en een uitlooplijn. Ik heb een handtas omgedoopt als hondentas met daarin een clicker en wat poepzakjes. In de trapkast liggen wat snoepjes, maar die krijgt hij alleen als oma komt. Verder eet hij vers vlees uit de diepvries en hebben we speciaal daarvoor een vriezer aangeschaft met anderhalve lade. Dat vriezertje staat waar eigenlijk een droger hoort, maar die hebben we dan weer niet.

Voor op de camping hebben we nog wat meer. De al genoemde kleedjes en campingbench natuurlijk, maar ook een pin voor in de grond met een lange lijn eraan. Een extra speeltje (die spijkerstof verliest nog weleens stukjes of draadjes en dat is lastig opruimen van gras of bosgrond) en de bench voor in de auto. We hebben erover gedacht om de autobench ook op de camping te gebruiken, maar daar is die net te klein voor. Harley kan best een paar uur in de auto in dat ding, maar geen nachten achterbelkaar. Daarom houden we de campingbench er toch maar bij.

Voor ons is dit wat nodig is, zonder allerlei extra toeters en bellen. Het lijkt misschien veel als je het zo leest, masr geloof me dat is het echt niet. Ik vind het minimaal en Harley is er blij mee. En ik ook, want ik breek mijn nek niet meer bijna, meerdere keren per dag.

Heb jij een huisdier? En heb je daar veel spullen voor?

2 opmerkingen:

  1. Die theorie kende ik nog niet! Ik vind het ook flauwekul. Wij hebben een kat en een hondje. Vooral het hondje gaat altijd helemaal uit haar dak bij een nieuwe bal. En veel gezinsleden hebben dan ook de neiging om cadeautjes voor haar te kopen. Haar blijdschap is superleuk om te zien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die blijdschap is ook leuk! Onze hond geeft er niet zo om, dat en het feit dat gekocht speelgoed snel stuk gaat zorgt ervoor dat hij nu alleen nog maar spijkerbroekspeeltjes krijgt. Nog niet zo lang geleden hadden we ook nog een paar katten, maar die waren oud en zijn gewoon uiteindelijk overleden. Dat was naar, maar ik was wel blij dat de kattenbak de deur uit kon.

      Verwijderen